top of page
  • Foto van schrijverNancy van den Heuvel

Manage het orkest in je hoofd.

Bijgewerkt op: 17 nov. 2020


Er was altijd iets van onrust in me op de achtergrond aanwezig, die ik niet helemaal begreep. Een tijdje terug tijdens een gesprek wees iemand me op een workshop Empty Space. Het was misschien wel wat voor mij. Alleen van de naam al kreeg ik het benauwd. Erg spannend, maar wel iets waarvan ik wist dat ik hiermee op de goede weg zat.



En zo gaf deze Dappere Dodo zich op. Ik wachtte, piekerde wat het nou precies was en peinsde of het me wel zou brengen met wat ik ermee voor ogen had.

Verwar Empty Space niet met Holding Space waar ik me begin dit jaar in heb ondergedompeld. (Als je meer wilt lezen over Holding Space lees het hier).

De overeenkomsten tussen Holding Space en Empty Space zit hem natuurlijk in het woord space. Ruimte geven van waaruit iets mag ontstaan. Waar het binnen Holding Space gaat het over een veilige bedding/ ruimte creëren waardoor iemand een groei door kan maken, gaat het binnen Empty Space juist over risico nemen en het onbekende instappen zonder wens of verwachting.

Als je het zo leest lijken de twee werkvormen misschien loodrecht tegenover elkaar te staan. Ik laat het jullie zien:




De reden waarom ik zo weg ben van beide werkvormen is dat ze juist verrassend goed samengaan. Om de Empty Space in te stappen heb je het nodig om je veilig te voelen. Die bedding die voortkomt uit Holding Space helpt mensen als het ware om in de Empty Space het aan te durven om inzicht te krijgen in eigen kunnen en hoe ze meer aanwezig kunnen zijn en het vertrouwen in zichzelf te vergroten. In de Empty Space onderzoek je verschillende delen van jezelf. Sommigen zijn verscholen, anderen duidelijk aanwezig. In de Empty Space is er ruimte om te ontdekken wat en wie uit jouw hoofd zich aandient.




“Kleine stem, grote impact”


Het kan een klein stemmetje zijn die je bijna nooit opmerkt. Dit kleine stemmetje kan, hoe klein ook, een grote impact op je leven en keuzes hebben. Zo ontdekte ik zelf, tot mijn verbazing, toen ik op het podium stond tijdens de workshop, dat mijn kleine stemmetje heel weinig aandacht kreeg. Ik dacht dat ze daarom ook niet zo belangrijk was, totdat ik merkte dat daar mijn onrust juist inzat. Dat kleine stemmetje werd overstemd door Dappere Dodo. Maar ze was er wel degelijk! En naar haar dient ook geluisterd te worden!


“Teamwork makes the dream work”

Mijn publiek, dit zijn tijdens de Empty Space workshop de andere deelnemers en de facilitator, besprak oordeelloos wat ze aan me zagen. De onrust was zichtbaar voor hen. Ik kreeg de vraag of ik het nog een keer wilde spelen, maar dan niet als Dappere Dodo en het kleine stemmetje, maar dat ze er samen tegelijkertijd waren. Ik moest er even over nadenken hoe ik dat ging doen, en bedacht me nog even snel dat ik zelf een keer de quote “teamwork makes the dream work” heb gepost. “Ja, hallo! Dat gold voor het verbinden van teams!” Nooit bedacht dat ik ook een team in mijn hoofd had dat gemanaged wilde worden! Ik betrad het podium weer en nam zowel Dappere Dodo en het kleine stemmetje mee in mijn spel. Direct voelde ik me rustig (yess Holding Space voor mezelf) en voelde vervolgens meer rust en verbinding met het publiek. Ik voelde in mijn lijf en hoofd het verschil door wat ik deed. Wat fijn, wat helder en verrassend was deze ervaring geweest! Nu had ik handvatten wat ervoor nodig is om me in uitdagende situaties rustig te voelen.



"Eindelijk harmonie"


Wat het me op heeft geleverd, is dat ik me bewuster ben geworden van de in mij aanwezige ‘zelven’ of ‘ikken’ en wat hun invloed op mijn denken is. Hun invloed op mijn onrust, keuzes maken, grenzen weggeven, teveel van mezelf verwachten en de lat net even iets hoger bijstellen. Het was een orkest zonder dirigent. En nu was harmonisch en speelden ze samen hetzelfde stuk. Ik heb geleerd wat het me geeft als zowel Dappere Dodo als het kleine stemmetje hun eigen plek krijgen en ze samenwerken. Het liet me inzien dat ik zo meer rust en ruimte voor mezelf kan creëren; ook wanneer ik me in spannende omstandigheden begeef.

Overtuigd van de voordelen weet ik nu zeker dat, en hoe, ik theatertechnieken in mijn aanbod ga verweven. Je gelukkiger voelen in je werk en leven zit hem niet in jezelf streng toespreken, gedachten onderdrukken of het opvolgen van een voorschrift. Gelukkig zijn wij mensen geen robots, behandel en laat jezelf dan ook niet zo behandelen. Je gelukkiger voelen in je werk en leven zit hem in samenwerken met jezelf, de ikken in je hoofd. Wil je leren hoe jij jouw ‘orkest’ in je hoofd in harmonie krijgt om te leven vanuit jouw waarden en je autonomer te voelen? Boek dan hier een gratis 30 minuten durende intake sessie waarin we samen kunnen onderzoeken of het coaching traject bij jou past!


Liefs, Nancy

84 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page